2012. június 12., kedd

Füstölt halas (sprotnis) szendvicskrém

Manapság már számtalan halpástétom és szendvicskrém recept közül bogarászhatunk a neten, viszont ami most következik az gyermekkorom első önálló (100%-osan anya-, és szakácskönyvmentes) ötlete. Kislányként ugyanis volt egy időszakom, amikor eléggé finnyás voltam - a legjobb kajákat toltam el magam elől mindenféle nevetséges kifogással körbemázolva. Nem mondhatom, hogy ez a viselkedés nem csapta ki a biztosítékot a szüleimnél, szóval egy idő után bizony mentenem kellett a menthetőt. Haditervre volt szükségem, de legalább egy logikus magyarázatra, hogy miért nem ízlik a húsleves vagy akár az olajos hal. A válaszom egyszerű volt: azért, mert csak az finom, amiben tejföl van. Innentől kezdve őrült tejfölözésbe kezdtem. Főzelékektől a halászléig mindent telepacsmagoltam vele, ami számomra addig ehetetlen volt és saját megítélés szerint (az első tejfölös halászlé kotyvalékommal apukámat erősen szívroham-közelbe sodortam) tejfölösen sem volt túl bizarr. Na és akkor jött az olajos hal, vagyis a sprotni. Jól bevált szokásom szerint ráborítottam egy pohár tejfölt és egy villával elkezdtem összetörni és kutyulni. Az eredmény pedig finom volt, mi több, isteni lett! Akkoriban reggelire, vacsira 2-3 naponta ezt ettem, aztán (magam sem tudom, miért) kihűlt a szerelem. Viszont 2 hete meglátogattuk anyukámékat, akiknél a spájzból - gondolván a jövőre - felmarkoltam egy sprotni konzervet. Gondoltam, csak jó lesz majd valamire - tegnap este pedig úgy éreztem, itt az idő, hogy bevessem a tuti kis sprotnikrémemet. Ez egy icipicit feltuningoltabb és átgondoltabb verzió, de teszteltük, nálunk 10/10-es így is, és persze nemcsak hogy finom, de lustáknak is bátran merem ajánlani, mert csak pár percet vesz igénybe az elkészítése.

Amire szükségünk lesz (recept 2 főre):

1 konzerv füstölt sprotni
3-4 nagy evőkanál tejföl
1 evőkanál majonéz
1 evőkanál ketchup (elhagyható)
újhagyma vagy póréhagyma
só, bors, oregano

Ahogy elkészítem:

A halat kiszedegetem az olajból és egy kisebb üveg/jénai tálba teszem. Villával pépesre töröm, rákanalazom a tejfölt, majonézt, ketchupot és jól összekeverem. Ezután mehet bele kevés (kb. fél csapott kávéskanálnyi) só, bors és egy-két csipet oregano. Egy szál újhagymát felkarikázok, majd kisebb kockákra vágok, végül ezt is belesöpröm a tálba. Egy-kettőt még keverek rajta és kész is van. Legjobb reggelire, vacsorára, kétszersülttel vagy pirítóssal.

Ami még illik bele:

Kiegészíthető / bonyolítható kevés fokhagymával, reszelt füstölt sajttal, vékonyra szelt gépsonka-, ill. párizsicsíkokkal, mustárral, kevés olvasztott vajjal, illetve oregano mellett/helyett ízesíthető rozmaringgal. Szerintem ezekkel a legjobb variálni. Az eredményhez pedig jó étvágyat!

Sprotnis szendvicskrém



2 megjegyzés: