2012. június 19., kedd

Expressz meggyes pite

Tartozom egy vallomással. Nem igazán szoktam sütiket, tortákat és egyéb nyalánkságokat sütni, annak ellenére, hogy öt perc alatt el tudok tüntetni az utolsó morzsáig minden édességet, amit elém raknak. Mégis, amikor sütésre gondolok, csak annyi jut eszembe: időigényes pepecselés. Mert ugye egy süti legyen ennivalóan szép is amellett, hogy finom. Amikor nagyon muszáj persze nekiállok a dolognak, név-, illetve szülinapokra összeszedem magam, hogy ötcsillagos művet alkossak, de ezen alkalmakon kívül maradnak a "gyorsan összeöntögetősök", a muffin, a brownie meg a mikrós 5 perces csokipuffancs.

Viszont nyakunkon a nyár, az utcán minden zöldséges stand tömve van szebbnél szebb gyümölcsökkel, ezekről pedig nekem mindig valami hűs, habkönnyű, piros-bogyós rétes vagy pite ugrik be (amiket eddig vagy egy cukrászdában vettem meg, vagy a nagyitól "rendeltem").

Nos, imádom a gyümölcsös pitéket, de nekem eddig az elkészítés kiguglizásánál tovább soha nem jutott a történet. És akkor jött Dóra a világ legegyszerűbb pitereceptjével. Mondta, hogy ez gyors, könnyű és finom - nekem meg egyből felcsillant a szemem. A tészta összegyúrása körülbelül 5 percet vesz igénybe, a nyújtás durván másfelet, a töltelék pedig (pláne, ha kimagozott gyümölccsel dolgozunk) további 3-4-et. Tény, ezt is kell sütni egy jó fél órát, negyven percet, de 1, azzal már a sütő szenved 2, amilyen egyszerű, igazán megérdemel ennyi kis türelmet. Úgyhogy most, hála Dórinak, itt egy szuper könnyű, mégis sokoldalú recept (ezt később még picit részletezem). Bátran essetek neki, én már teszteltem és komolyan mondom, olyan lett, amilyennek megálmodtam!

Arányaiban nálam kicsit máshogy működött a dolog, le fogom írni a tapasztalataimat, mondjuk jelentős eltérés nincs, egyszerűen csak kicsit személyre szabottabban raktam össze magamnak...És akkor most ugrás a tárgyra! :)

Amire szükségünk lesz:

Tészta:

15 dkg liszt
10 dkg margarin
5 dkg porcukor
1 tojás

Krém:

3 dl tejföl (ez kb egy nagy pohár 3/4-e, de nekem 1/2 pohár is elég volt)
3 tojás (kevesebb tejfölhöz 2)
10 dkg cukor
20-30 dkg meggy

Ahogy elkészítem:

A liszthez hozzáadom a porcukrot, belemorzsolom a szobahőmérsékletű vajat, összedolgozom őket, majd beleütök egy tojást és kézzel vagy fakanállal jól összegyúrom, illetve keverem. Nem baj, ha a tészta nyúlós picit, mehet a hűtőbe, amíg a tölteléket készítem.

A krémhez az összes hozzávalót - tejfölt, tojást, cukrot  - egy edénybe teszem, simára keverem, majd hozzáadom a meggyet, kicsit eldolgozom benne. Ezt beteszem a hűtőbe, a tésztát meg kiveszem.

Liszttel megszórt deszkára borítom, labdává formálom (abban az esetben, ha a tészta nagyon ragadós és nyúlós lenne még mindig a tetejére is hintek egy kevés lisztet), majd kerek vagy nem kerek (kinek milyen alakú formája van)  1/2 centi vastag lapot nyújtok belőle, végül sodrófa segítségével a piteformámba ügyeskedem. Előmelegített sütőben 180 fokon elősütöm, ez körülbelül 5-10 percet vesz igénybe. Amikor a tészta világosra sült, egyenletesen ráborítom a krémet, majd 160 fokon további 30-40 perc alatt befejezi a sütő, amit elkezdtem. Az akció alatt érdemes figyelni a pite tetejét, nehogy hirtelen megégjen.

+ Jobb hidegen, mint melegen, úgyhogy miután kihűlt érdemes visszatenni a hűtőbe - legalábbis én így szeretem.

++ Az a jó az ilyen receptekben, hogy remekül működnek más gyümölcsökkel is, mint az eper, málna, ribizli, fahéjas szilva. 

+++ A krémbe vaníliás cukor, illetve pár csepp vanília aroma is mehet. 

Nálam az eredmény ilyen lett:

Expressz meggyes pite


Próbáljátok ki, szerintem ízleni fog mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése